Siirry pääsisältöön

Vähän erilainen hääpäivä




Vähän erilainen tämä hääpäivä tänä vuonna. Kahdeksan vuotta sitten tahdottiin todistajien edessä. Ja tänään minä olen täällä eristyksissä pukeutuneena pinkkiin, kun mies aloittelee loman jälkeen töissä.

Kaiken kaikkiaan 11 vuotta yhdessä, joista pian yhdeksän olemme olleet myös vanhempia. Monenlaista on näihin vuosiin mahtunut. Huikeaa onnea ja huumoria, hirveitä ja kurjiakin aikoja, menetyksiä, kiistelyä pikkuasioista, kiirettä ja epävarmuutta, mutta silti aina sitä jotakin yhdessä pitävää, eteenpäin vievää.

Tänäänkin tahdotaan, ja tahdotaan lujasti vielä monta vuosipäivää lisää. Kuoleman mahdollisuus on kummasti kirkastanut ja voimistanut tätä tunnetta. Nostanut esiin sen, mikä on aitoa ja tärkeää.

Kun puoli vuotta sitten sain tämän diagnoosin ja meidän elämämme muuttui syöpäarjeksi, mies teki heti selväksi, että en ole tässä yksin. Ja se lupaus on pitänyt. Mies on ollut mukana lääkärien vastaanotoilla, tivannut lääkäreiltä tietoa, ollut mukana sädehoidossa, tiputuksissa. Ajellut sänkeä. Pitänyt hyvää huolta lapsista, kun olen ollut sairaalassa tai niin väsynyt hoidoista, etten ole jaksanut kuin hengittää. Pitänyt huumoria yllä ja möröt kaukana. Ollut sitkeä ja positiivinen silloinkin, kun minä en niinkään.

Kun toissapäivänä laitoin viestin, että mitä jos mun tukka kasvaa sit ihan mustana ja kiharana takaisin? (Olen siis vaaleatukkainen alkujani.) Vastaus oli: Tykkään susta silloinkin.

Kannatti siis sanoa tahdon silloin kahdeksan vuotta sitten ja uskoa tähän juttuun. Aina ei matkan alussa voi tietää, millaiseksi toinen ehkä muuttuu tai muuttuuko itse tai mitä muita kompastuskiviä elämä eteen heittää. Meillä molemmilla on yksi selkeästi hyvä peruskestävyystekijä ollut tässä suhteessa mukana alusta asti, ja se on hyvä arjen sietokyky. Siitä on kuulemma monilla nykyään pulaa.

Tämän juhlapäivän kunniaksi sain aamulla kuulla hematologilta hyviä uutisia (vaikka ei nyt vielä innostuta!): Trombosyytit 60 eli niitä ei tarvitse tänään tiputtaa lisää, crp 17 ja ihan kuin kauan kadoksissa olleet neutrofiilitkin vähän pilkistelisivät! Nyt, kun ei tule takapakkeja, ja tämä suunta pysyy niin hyvä!

Yksi kauneimmista koskaan kuulemistani rakkauslauluista on Paula Vesalan Sinuun minä jään. Näillä sanoilla laulan täältä omalleni:


Sinuun minä jään 
Koivun huminaa
kuulen, kun toukokuussa nurmella makaan.
Jokaisen kevätlaulun osaan ulkoa.
ja yksin laulan, kotiinpäin kun kuljen.
Milloin huomasin?
Sä tartuit käteen jota tuskin ojensin.
Ja pian toinen siinä vierellä makaa,
etsii sitä samaa pientä neliapilaa.
Sen antaa lyhyt kesä.
Sinuun minä jään.
Me pilvien patsaita vain jäljennetään,
mutta ne muuttuu, katoaa niin nopeaan
ja piirrustukset jäävät kesken.
Niin kuin mekin ilmaan piirrytään.
Sinuun minä jään.
Sinuun minä jään,
kun kevätlauluja ei lauleta enää.
Sitten kun kuivuneet on juhlaseppeleet,
pöydät on siivottu ja vieraat menneet.
Koetan kiiruhtaa.
Pilvien patsaat jälleen muuttaa muotoaan.
On vielä hoitamatta monta asiaa,
mutta miksi en voi muistaa ainoatakaan.
Sä teitkin maailmasta kauniimman elää.
Nään taivaalla, kun putoo tähti pimeään.
Jos mekin kerran täältä samoin kadotaan,
kuin tähdenlennot avaruuteen,
sinua en aio unohtaa.
Sinuun minä jään.

Kommentit

  1. Ihana mies sinulla <3, minulla myös samanlainen täällä kotona. Meillä arki muuttui syöpäarjeksi 8 kuukautta sitten. Mies on jaksanut tukea ja piristää vaikka syvissä vesissä välillä mennään. Kirjoitat tosi hyvin tunnetiloistasi ja pystyn samaistumaan niihin. Ja samoja ajatuksia risteilee päässä. Mielenkiinnolla käyn täällä läpi tuntemuksiasi kantasolusiirrosta, kun on niin omassa tuoreessa muistissa vielä. Hyvää erilaista hääpäivää teille!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ei herkimmille

Olen ollut parin päivän ajan oikea turhauman ruumiillistuma! On kerrankin tehnyt mieli postata pitkä rivi rumia sanoja, kaikki mahdolliset eritteet ja elimet ja muut perkeleet liitteeksi. Pitkän flunssan jälkeen pääsin viime viikolla vihdoin töihin, mutta sitten iski ”the silmätulehdus” . Etuliite ja sitaatit siksi, että tämäpä ei olekaan mikään tavan silmätulehdus, vaan ihan jotakin muuta. Varmaankin kärsivällisyyttäni koettelemaan varta vasten räätälöity kiusa!  Sain tipat jo keskiviikkona, mutta ei parannusta vieläkään. Sen lisäksi ihokin on edelleen sen näköinen kuin  olisi joku rokko, vaikka ei ole.  Eli: silmien päällä tai oikeastaan luomen alla on paksut, kipeät, violetille vivahtavat etanat ja iho kuin rokkotautisella. Että voi ihminen kerrankin tuntea itsensä kauniiksi! Siinä oli töissä vähän selittelemistä, että en ole itkenyt, mies ei ole lyönyt, en ole oveen törmännyt, ei tämä tartu. Kyseessä siis talirauhasen tulehdus eli kansankielellä näärännäppy.

Vitamiinit ja muut lisäkkeet

Koko hoitojen ajan, ja etenkin nyt tässä kantikseen valmistautumisen vaiheessa, olen ollut halukas buustaamaan vastustuskykyni mahdollisimman korkealle. Olenkin aktiivisesti kysynyt lääkäreiltä, mitä antioksedantteja, vitamiineja ja ruoka-aineita voin turvallisesti käyttää. Luontaistuotteet ja rohdokset on kielletty, koska niiden yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa ei tunneta riittävän hyvin. Yllättävilläkin hedelmillä tai esimerkiksi vihreällä teellä on todettu lääkkeiden (esimerkiksi sytostaattien) vaikutusta vahvistavia tai heikentäviä vaikutuksia ja joistakin on jopa seurannut vaurioita esimerkiksi maksaan tai munuaisten toimintaan. Ja sellaiset ylimääräiset ongelmat haluan tietysti välttää. Ne tuotteet, mitä tässä kerron, ovat varmasti tuttuja ja olen vahvistanut kaikki hematologilta. Eri syövissä ja sairauksissa voi olla erilaisia säädöksiä näiden vitamiinien, mausteiden ja jopa ruoka-aineiden suhteen, joten jos oma tilanteesi on sellainen, että mietit näitä juttuja, kannatta

Diagnoosi: myelooma

"No..." sanoi nuori lääkäri kolme vuotta sitten pitkän päivän jälkeen päivystyksessä ja piti pitkän tauon ennen kuin jatkoi  "...myeloomaa ei osata vielä parantaa, mutta sitä osataan nykyään hoitaa." Muutamaa kuukautta aiemmin olin googlaillut outoja oireitani ja ihmetellyt, voiko niillä olla mitään yhteistä. Hakusanoilla "anemia ja selkäkivut" tuli vastaan myelooma, mutta eihän minulla nyt sellaista voinut olla, koska tiedoissa sanottiin, että se on erittäin harvinainen ja sairastuneet ovat yli 65-vuotiaita. Minä olin 44v ja kahden pienen lapsen äiti. Unohdin koko asian. Tuosta päivystävän lääkärinplantun ensimmäisestä arviosta kesti noin kuukausi saada virallinen diagnoosi, mutta tottahan se oli. Minulla oli multippeli myelooma. "Myelooma on iäkkäämpien ihmisten sairaus ja nuorilla harvinainen. Lapset eivät sairastu siihen. Myeloomaan sairastumisen keski-ikä on 65–70 vuotta."  LÄHDE: Myelooma - Kaikki syövästä  Kun kuu