Siirry pääsisältöön

Tekisi mieleni sanoa pari voimasanaa


TV-lakko alkoikin yllättäen suunniteltua aikaisemmin, kun töllö hajosi. Vaelluskilometrejä ei silti kertynyt tälle viikolle, kun eskarilaiselle iski korkea kuume tiistaina ja olen siitä lähtien ollut kipeän lapsen kanssa kotona. Iltaisin olen sentään päässyt pienille perusvitosille tähän kodin ympäristöön, mutta eihän se ole sama asia kuin oikea metsä.

Samaan syssyyn saatiin myös tuomio kosteusvauriosta eli kylppäriremontti tulossa. Se ei milloinkaan ole kiva yllätys eikä yksinkertainen asia, mutta tässä allogeenisen siirron kanssa on kuviossa vielä muutama ylimääräinen mutka. Kun rakenteita aletaan avata ja kuivattaa, leviää ilmaan homeita, itiöitä ja mikrobeja eli minun oleskeluni tässä tilassa, kotona, on silloin kielletty. Ja rempan jälkeen pitää asunto siivota todella perusteellisesti. Siis todella. Suursiivous on vähättelyä siinä vaiheessa.

Ei siis mikään paras viikkoa, lievästi ilmaistuna. Miten nämä asiat aina tulevat yhtäaikaa? Yksi tuttu sanoi tähän, että onneksi hyvätkin asiat usein tulevat rytinällä. Toivotaan ensi vuodelle sitten sellaista rypästä, koska tämä vuosi ei kyllä mennyt ihan putkeen.

Nyt sitten kiireesti yritämme selvittää, olisiko jotenkin mahdollista osuttaa tuo remppa samaan aikaan minun tulevan sairaalajaksoni kanssa. Nopea laskutoimitus: jos remppaan menee 6 viikkoa ja minä olen sairaalassa noin 4 viikkoa, on siinä 2 viikkoa sellaista aikaa, jolloin minun pitäisi olla jossakin muualla remonttipakolaisena.

Onneksi meillä on viereisessä kylässä lasten mummola eli minun anoppilani ja siellä yläkerrassa huone, jonne kuulemma saan tarvittaessa mennä evakkoon. Tässä voi jollekulle tulla mieleen kaikki mahdolliset anoppi-vitsit ja kauhutarinat, mutta omalle kohdalle on sattunut oikeat unelma anoppi ja appi-ukko, jotka ovat ottaneet minut ihan täysin perheeseen ja auttavat aina, kun vain mahdollista. Mummola on ollut lapsille sellainen lämmin, turvallinen vanhan ajan mummola, jossa leivotaan piparkakut, katsotaan hiihtokisat, tehdään puu- ja pihatöitä, nostetaan perunat ja kerätään marjat talteen puskista. Kyllä siellä pari viikkoa pärjää, vaikka sairaalasession jälkeen sitä haluaisikin vain kotiin.

Taloudellisestihan tämä on pahin mahdollinen yhtälö. Kun toinen vanhempi neljän hengen perheestä on pitkällä sairaslomalla, menee talous joka tapauksessa uusiksi. Siihen sitten ylläripyllärinä kylppäriremontti päälle, niin ihmettelen, että tuo minun mies ei ole jo repinyt pelihousujaan! Vähän luulen, että yrittää pysytellä rauhallisena, että minä en stressaantuisi enempää. Ja minulla on sama taktiikka: yritän pysytellä rauhallisena, että mies ei stressaantuisi enää enempää. Onhan se kova paikka kannatella tätä kaikkea sitten tammikuussa yksin: lasten koulut, eskarit, harrastukset, koti, remontti, talous jne. Ja jossakin vaiheessa pitäisi sitten vaimoakin ehtiä käydä katsomassa sairaalassa.

Vaan ei se etukäteen murehtiminen auta asiaa. Onneksi tuo mies on hyvä elämään tässä hetkessä! Sanoo minullekin, että elähän sie stressaaa, kyllä se hyvin menee, me saadaan tämä järjestymään. Ja yleensä uskon sen.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ei herkimmille

Olen ollut parin päivän ajan oikea turhauman ruumiillistuma! On kerrankin tehnyt mieli postata pitkä rivi rumia sanoja, kaikki mahdolliset eritteet ja elimet ja muut perkeleet liitteeksi. Pitkän flunssan jälkeen pääsin viime viikolla vihdoin töihin, mutta sitten iski ”the silmätulehdus” . Etuliite ja sitaatit siksi, että tämäpä ei olekaan mikään tavan silmätulehdus, vaan ihan jotakin muuta. Varmaankin kärsivällisyyttäni koettelemaan varta vasten räätälöity kiusa!  Sain tipat jo keskiviikkona, mutta ei parannusta vieläkään. Sen lisäksi ihokin on edelleen sen näköinen kuin  olisi joku rokko, vaikka ei ole.  Eli: silmien päällä tai oikeastaan luomen alla on paksut, kipeät, violetille vivahtavat etanat ja iho kuin rokkotautisella. Että voi ihminen kerrankin tuntea itsensä kauniiksi! Siinä oli töissä vähän selittelemistä, että en ole itkenyt, mies ei ole lyönyt, en ole oveen törmännyt, ei tämä tartu. Kyseessä siis talirauhasen tulehdus eli kansankielellä näärännäppy.

Vitamiinit ja muut lisäkkeet

Koko hoitojen ajan, ja etenkin nyt tässä kantikseen valmistautumisen vaiheessa, olen ollut halukas buustaamaan vastustuskykyni mahdollisimman korkealle. Olenkin aktiivisesti kysynyt lääkäreiltä, mitä antioksedantteja, vitamiineja ja ruoka-aineita voin turvallisesti käyttää. Luontaistuotteet ja rohdokset on kielletty, koska niiden yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa ei tunneta riittävän hyvin. Yllättävilläkin hedelmillä tai esimerkiksi vihreällä teellä on todettu lääkkeiden (esimerkiksi sytostaattien) vaikutusta vahvistavia tai heikentäviä vaikutuksia ja joistakin on jopa seurannut vaurioita esimerkiksi maksaan tai munuaisten toimintaan. Ja sellaiset ylimääräiset ongelmat haluan tietysti välttää. Ne tuotteet, mitä tässä kerron, ovat varmasti tuttuja ja olen vahvistanut kaikki hematologilta. Eri syövissä ja sairauksissa voi olla erilaisia säädöksiä näiden vitamiinien, mausteiden ja jopa ruoka-aineiden suhteen, joten jos oma tilanteesi on sellainen, että mietit näitä juttuja, kannatta

Diagnoosi: myelooma

"No..." sanoi nuori lääkäri kolme vuotta sitten pitkän päivän jälkeen päivystyksessä ja piti pitkän tauon ennen kuin jatkoi  "...myeloomaa ei osata vielä parantaa, mutta sitä osataan nykyään hoitaa." Muutamaa kuukautta aiemmin olin googlaillut outoja oireitani ja ihmetellyt, voiko niillä olla mitään yhteistä. Hakusanoilla "anemia ja selkäkivut" tuli vastaan myelooma, mutta eihän minulla nyt sellaista voinut olla, koska tiedoissa sanottiin, että se on erittäin harvinainen ja sairastuneet ovat yli 65-vuotiaita. Minä olin 44v ja kahden pienen lapsen äiti. Unohdin koko asian. Tuosta päivystävän lääkärinplantun ensimmäisestä arviosta kesti noin kuukausi saada virallinen diagnoosi, mutta tottahan se oli. Minulla oli multippeli myelooma. "Myelooma on iäkkäämpien ihmisten sairaus ja nuorilla harvinainen. Lapset eivät sairastu siihen. Myeloomaan sairastumisen keski-ikä on 65–70 vuotta."  LÄHDE: Myelooma - Kaikki syövästä  Kun kuu